پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ |۱۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 22, 2024
تصاویر/ نشست بررسی چرایی بایکوت رسانه ای اربعین

حوزه/ مدل اقتصادی اربعین، مدل اقتصادی «مبادله نور» است یعنی هر کسی که بیشتر از داشته های خود استفاده می کند بیشتر سود می برد. شاید برای کسی که اربعین را درک نکرده قابل فهم نیست که فردی خانه خود را می فروشد و موکب داری می کند. این درک و فهم شاید در هیچ نظام فکری جز حوزه فرهنگی عاشورایی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با ایام اربعین حسینی، نشست تخصصی «چرایی بایکوت رسانه‌ای اربعین؛ راهکارهای برون رفت»، با هدف بازشناسی روش های دشمنان در جهت بایکوت گسترده رسانه ای اربعین به همت خبرگزاری حوزه در سالن علامه طباطبایی(ره) مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه برگزار شد.

ببینید:

تیزر | برشی از "چرایی بایکوت رسانه ای اربعین؛ راهکارهای برون رفت"

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس سیدنژاد مدیر چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه، محمدحسین رضایی مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین و از فعالان فرهنگی و رسانه ای کشور و محمد محسن انوشه از مستندسازان اربعینی کشور حضور داشتند و به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

ببینید:

تصاویر/ نشست "چرایی بایکوت رسانه ای اربعین؛ راهکارهای برون رفت"

در ابتدا محسن صفری، دبیر نشست طی سخنانی بیان کرد: اربعین به عنوان یکی از مهمترین جلوه های نظام تمدنی اسلام اصیل و از مهمترین مناسک دینی در هندسه معرفتی تشیع، امروزه به عنوان یک حرکت جوششی عظیم و محرک در دنیا شناخته می شود.

وی افزود: اربعین از مهمترین بخش های فرهنگ زنده و پویای عاشورا است که از جمله گسترده ترین جمع های مذهبی و حرکت های مذهبی در جهان به شمارمی رود.

فعال رسانه ای گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه رسانه ای اربعین به چشم می خورد، فراوانی سوژه های سمعی و بصری و مکتوب برای ثبت در تاریخ است. ولی متاسفانه با وجود فراوانی کیس های رسانه ای بین المللی، شاهد سنگین ترین بایکوت رسانه ای از سوی رسانه های نظام فرهنگی غرب علیه این اجتماع عظیم هستیم.

صفری یادآور شد: به طور کلی بایکوت رسانه ای عاشورا و متعلقات عاشورایی از زمان شهادت امام حسین(ع) آغاز شد و این جنگ رسانه ای بین جبهه خیر و شر از همان ساعات اولیه شهادت حضرت امام حسین(ع) آغاز شد که سردار جنگ رسانه ای جبهه خیر، حضرت زینب(س) بودند.

وی گفت: بر اساس تمامی واقعه نگاری های ثبت شده در تاریخ اسلام، یزید و اعوان و انصار او قصد داشتند یک صبح تا ظهر کل قیام امام حسین(ع) را به شکلی نابود کنند که هیچ آثاری از آن قیام باقی نماند و با حوادثی که در کوفه و سپس در شام صورت گرفت تلاش گسترده ای برای قدرت نمایی و سرکوب کردن تمام تلاش های ضد اموی انجام دهد.

فعال رسانه ای اظهار کرد: در دوران عباسیان مضجع شریف امام حسین(ع) بارها شخم زده شد و به آب بسته شد ولی دست اراده خدا این مضجع شریف را سالهای سالها حفظ کرد و اربعین از جمله مهمترین مظاهر جوشش رسانه ای قیام حضرت اباعبدالله توانست این فرهنگ اصیل را قرن ها حمل کند و امروز به اقصی نقاط عالم سرایت دهد.

وی گفت: به هرحال با وجود شکوه و عظمت جهانی کنگره اربعین، امروزه استعمار رسانه ای غرب به سختی در تلاش است که این شکوه و عظمت را در فازهای مختلف یا به انحراف بکشاند و یا تا حد ممکن کتمان نماید.

آنچه در نشست "بایکوت رسانه‌ای اربعین" گذشت / رویدادی که دنیا را مات و مبهوت کرده است

بین المللی کردن اربعین؛ بایسته ها و چالش ها

در ادامه نشست، حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد مدیر چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه گفت: بایکوت اربعین یک واژه سلبی است و شاید بهتر است که از واژه بین المللی کردن اربعین و چگونگی بین المللی کردن اربعین سخن بگوییم.

وی افزود: ذکر آسیب ها فایده ای به حال ما ندارد و بهتر است از مسیر ایجابی ورود کنیم. اولاً این نکته را باید بدانیم که پیاده روی مذهبی مختص اربعین نیست. در کشورهای دیگر نیز چنین آیینی برگزار می شود که از مهمترین آنها می توان به پیاده روی رود گنگ در هند اشاره کرد که دو ماه حدود ۱۰۰ میلیون نفر در این آیین شرکت می کنند. از دیگر برنامه های پیاده روی مذهبی می توان به خیابان سانتیاگو و چند مورد دیگر اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد یادآورشد: جالب است که هر ساله از بیش از ۱۰۰ کشور جهان به پیاده روی رود گنگ می روند که اکثر آنها خبرنگار یا توریست هستند ولی هر کدام از آنها به نوبه خود یک پیام رسان خواهند بود.

مدیر چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه ادامه داد: متاسفانه هنوز هم در نهادهای متولی فرهنگی روی کلیشه ها در این گونه برنامه ها تاکید داریم. قطعا انتظار داریم متولیان فرهنگی حوزه اربعین از سطح برنامه های سطحی و کلیشه ای خارج شوند و متناسب با نیازهای روز مخاطبان اربعینی حرکت کنند.

غفلت از مطالعات عمیق اربعینی

وی افزود: برای بین المللی کردن اربعین نیازمند یک حرکت ایجابی قوی هستیم. تاکنون از بس با عظمت و شکوه اربعین روبرو بودیم به نظر می رسد که از یک سری مطالعات جانبی غافل بوده ایم. یعنی اربعین شناس و کارشناس اربعینی کم داریم. در این حوزه نیازمند پژوهشگرانی هستیم که مشکلات و چالش ها را استخراج کند و روی آن متمرکز شویم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد یادآور شد: اربعین دارای یک چهره شوری و فرهنگی ظاهری است که شامل پیاده روی حضور در فضای اربعین است. همین رویکرد حضور در فضای اربعین مثبت است ولی باید روی موارد اصلی تر متمرکز شویم و به بحث های کلان تر بپردازیم تا اربعین بهتری در حوزه فردی و اجتماعی داشته باشیم.

وی گفت: یکی از نکات بسیار جالب در خصوص این گونه آیین ها در دنیا آن است که این گونه مراسم جولانگاه تجار و شرکت های تجاری و اقتصادی برای سودآوری است، ولی در اربعین شاهد هستیم بر خلاف همه فرهنگ ها و نقاط دنیا، همه چیز رایگان است و با مردمی مواجه هستیم که یک سال کار می کنند تا هرچه دارند را نثار پای زائران امام حسین (ع) کنند.

مدیر چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه افزود: امروزه برخی رسانه های فارسی زبان بیان می کنند که مردم ایران برای غذای رایگان به آنجا می روند و از این سوی غذا و امکانات ایرانی به رایگان به موکب ها می رود، در حالی که ایران هیچ کالای رایگانی را به موکب ها نمی دهد و عراقی ها هم هزینه این مواد غذایی را که از ایران وارد می کنند می پردازند، ولی دشمنان ما از هر حربه ای برای حمله به این آیین استفاده می کنند.

وی افزود: اربعین تنها جایگاهی است که مردم یک کشور تمام ظرفیت های خود را برای پذیرایی از زائران به کار می گیرند. این مساله یک عنصر کاملا مهم خبری است که می توان روی این حوزه بسیار کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد یادآور شد: عراقی ها فعالیت هایی را در حوزه بین المللی کردن اربعین به کار گرفته اند ولی ما ایرانی ها کمتر اقدام موثری در این حوزه کرده ایم. مثلا عراقی ها همیشه سعی می کنند در این ایام با حضور انسان هایی که در فضای مجازی مشهور هستند زمینه ارسال پیام از طریق آنها را فراهم کنند ولی ما کمتر به این مسائل توجه داریم.

وی گفت: این افراد، «ابر انسان رسانه» هستند که عراقی ها با دعوت از آنان سعی می کنند از این ظرفیت برای جهانی شدن اربعین استفاده کنند. ما نیز میتوانیم با دعوت از این فراد در این حوزه نقش فعال و جهشی داشته باشیم. امروزه جهانگردهای بسیاری علاقه دارند در این مراسم شرکت کنند که همه ساله در بین زائران حضور دارند. این افراد نیز دارای ظرفیت های رسانه ای خوبی هستند.

چالش نگاه ایرانی عراقی به اربعین

مدیر چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه اظهار کرد: ما ایرانی ها باید بدانیم که اربعین از آنِ عراقی ها است. باید بدانیم که اربعین را عراقی ها ایجاد کردند. این رویداد نیز در کشور عراق برگزار می شود و مبنای تمدن سازی در همین حیطه شکل گرفته است. اگر این مورد را قبول نکنیم قطعا با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: وقتی می خواهیم فعالیت فرهنگی در اربعین انجام بدهیم باید میل عراقی ها را سنجش کنیم و ببینیم رایزنان فرهنگی ما چه نظری دارند. برخی کارها است که از نظر ما خوب است ولی با طبع میزبان گیرایی خاصی ندارد. از جمله این فعالیت ها می توان به مسائل مرتبط به نگاه های سیاسی و بین المللی اشاره کرد که باید مقدورات و معذورات آنها را نیز در نظر گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد یادآور شد: شکل خدمت رسانی عراقی ها در اربعین، بخشی از رویکرد فرهنگی و بافت تمدنی آنها است. آنها عمیقا مهمان نواز هستند و در رویکرد بافتی و فرهنگی خود این شکل از مهمان نوازی را با خود دارند.

وی گفت: نباید تلاش کنیم که اربعین را به نوعی تصاحب کنیم. شاید عراقی ها اصلاً علاقه ای به بین المللی کردن بسیاری از حوادث اربعین ندارند. باید این نگاه را نیز دریافت و با آن پیشرفت و روی ذائقه آنها کار کرد. اگر قرار باشد که اربعین را در فضای بین المللی تعریف کنیم باید فعالیت های فکری گسترده ای داشته باشیم.

به گفته مدیر چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه، وقتی از رویکرد بین المللی صحبت می کنیم باید گستره افراد را به کشورهای متنوع گسترش دهیم.

بین المللی کردن اربعین با زبان هنر

وی افزود: بین المللی کردن اربعین با ابزارهای مختلفی از جمله هنر باید انجام شود. باید ببینیم که در چه فیلم ها و سریال ها و تئاترها و سایر رشته های هنری به اربعین پرداخته ایم؟ مثلا همایش رودخانه گنگ در فیلم های بسیار قوی ارائه شده است و پس از آن همین آیین به لوگو و نماد مبدل شده است. زبان بین المللی همین گونه کارها است که باید به آن توجه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد یادآور شد: پوشاک نیز به نوعی حرکت در مدار زبان بین المللی است. استارتاپ هایی باید بوجود بیاید که روی مواردی چون لباس اربعین کار کنند. یعنی همین لباس اربعین حداقل در ایران می توانست مورد توجه بسیاری از مردم واقع شود. متاسفانه در این حوزه کارهای بسیاری وجود دارد که به آن نپرداخته ایم.

آنچه در نشست "بایکوت رسانه‌ای اربعین" گذشت / رویدادی که دنیا را مات و مبهوت کرده است

رضایی: فناوری عظیم اربعین، خرده فرهنگ ها را در خود هضم می کند

محمد حسین رضایی مستند ساز و مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین هم با ذکر این مطلب که این نشست به خودی خود یک موکب اربعینی است، گفت: آسیب زایی در رفع مشکلات و بحران ها و ایجاد بستر بهتر برای انتقال پیام یک امر ضروری است ولی جای آن در فضای عمومی و رسانه ای نیست.

مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین افزود: همه آنچه در اربعین روی می دهد، چیزی جز زیبایی و کمال نیست و به همین دلیل دشمنان به سرعت در این حوزه ورود کرده اند و به دنبال خدشه دار کردن این راهپیمایی عظیم هستند. این تقابل رسانه ای همیشه وجود داشته است، ولی باید دقت کرد که در این تقابل آسیب را به خوبی بشناسیم و به دنبال حل مشکلات باشیم.

ماهیت حرکت اربعین، رسانش است

فعال فرهنگی و رسانه ای اظهار کرد: ماهیت حرکت اربعین، رسانش است. کارکرد ذاتی اربعین، رسانه است. پیام اربعین از مسیر حضرت زینب(س) به امروز منتقل شده است. این فضای رسانش و انتقال پیام از همان دوران تا امروز توسعه یافته است. پیام اربعین، پیام شیعه و اسلام ناب است و به همین دلیل دشمنان به دنبال مخدوش کردن این پیام هسند.

وی افزود: رویکردهای دشمنان برای تخریب اربعین در اشکال مختلف ظهور و بروز داشته است. از زمانی که اربعین به عنوان یک حرکت اجتماعی در سطح منطقه و دنیا خود نمایی کرده است تلاش های دشمنان نیز برای خدشه دار کردن آن به همین نسبت توسعه یافته است. بایکوت و تلاش در جهت مسکوت نگاه داشتن این حرکت در رسانه های بین المللی از اولین تلاش های دشمنان در این حوزه بوده است.

رضایی یادآور شد: با توجه به اینکه ماهیت اربعین، رسانه است و خود اربعین یک فناوری رسانه ای و به خودی خود یک فضا و روش و فرم ایجاد کرده است نمی توان آن را بایکوت و سانسور کرد.

شیوه های تخریبی دشمن

فعال فرهنگی و رسانه ای اظهار کرد: حربه بعدی دشمن، تکنیک رعب آور نشان دادن اربعین بود. حرکت مار زهردار از مهمترین نمادهایی بود که غربی ها در سالهای اخیر از آن استفاده می کردند. اخیرا نیز این حرکت را حرکتی در مسیر جنگ نشان می دهند. تکنیک دیگر نیز تکنیک تحریف است و تلاش دارند آن را از یک حرکت اجتماعی بشری و فطری به یک حرکت اقلیتی و نگرش سیاسی مبدل کنند.

وی افزود: دشمنان برای اعمال هر کدام از این تکنیک ها به یک شیوه خاص عمل می کنند. امسال در حوزه برجسته سازی و بزرگنمایی خدمات دولت ها به اربعین، تلاش گسترده ای انجام شد که اربعین را به پای یک حرکت حکومتی بنویسیند درحالی که اگر کسی در این فضا حضور یافته باشد می داند که تامین هزینه ها، چینش، طراحی و اجرای موکب ها و خدمت رسانی های چندگانه از عهده دولت خاصی بر نمی آید و جز با جوشش مردمی اصلا چنین امکانی وجود ندارد.

رضایی یادآورشد: سهم دولت ها در مدیریت اربعین بسیار ناچیز است و خود اربعین و مدل اربعین است که چنین جمعیتی را مدیریت می کند. شاید نگاه افرادی که این مباحث را مطرح می کنند عمدتا به دلیل عدم شناخت این مباحث را مطرح می کنند. مدل اقتصادی اربعین، مدل اقتصادی «مبادله نور» است یعنی هر کسی که بیشتر از داشته های خود استفاده می کند بیشتر سود می برد. شاید برای کسی که اربعین را درک نکرده قابل فهم نیست که فردی خانه خود را می فروشد و موکب داری می کند. این درک و فهم شاید در هیچ نظام فکری جز حوزه فرهنگی عاشورایی وجود ندارد.

فعال فرهنگی و رسانه ای اظهار کرد: در هر برنامه و در هر برهه ای دولت وظیفه خاص خود را دارد. مثلا در ایام نوروز دولت، برنامه های نوروزی را برای تسهیل و عبور و مرور و امداد رسانی و... دارد. حال دشمن سعی دارد در این گونه مواقع این گونه خدمات رسانی را بزرگنمایی کند. در حالی که این مساله وظیفه ذاتی یک حکومت است.

هر نوع هزینه دولت برای اربعین به نوعی سرمایه گذاری روی اصلاح اجتماعی است

مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین با تاکید بر این که اربعین برای نظام و حاکمیت ما آوردهای بیکرانی دارد، افزود: حتی اگر دولت در این حوزه نیز مخارجی داشته باشد بی ربط و بی معنا نیست، زیرا به خوبی خود اربعین نقش مهم و سازنده و اصلاح گری اجتماعی دارد و اگر دولت هزینه ای هم در این زمینه داشته باشد از نتایج فرهنگی و اجتماعی آن بهره های بی کران خواهد گرفت.

فعال فرهنگی و رسانه ای اظهار کرد: در مقابل جریان سانسور و تحریف، باید گفت که همان قواعدی در که حوزه اقتصاد اربعین ساری و جاری است همین قواعد نیز در حوزه رسانه اربعین وجود دارد. یعنی اگر می بینیم که حجم عظیمی از تبرعات و نذورات به سمت موکب ها و مسیر اربعین روانه می شود و جایگاه هایی چون موکب و ایستگاه های خدمت رسانی تشکیل یم شود به همین شکل نیز باید در حوزه رسانه ای فعالیت داشت.

وی افزود: فرهنگ انفاق و هدایای رسانه ای اربعینی باید به عنوان یک سنت جاری در کشور شکل بگیرد. در حوزه رسانه قطعا باید این سنت را در بین اهالی رسانه نهادینه کرد. امروزه رسانه‌ای‌ها از دولت و ستاد اربعین و عتبه انتظار دارند ولی در همان حدی که ایرانی ها و عراقی ها از حداقل داشته های خود در این مسیر کار می کند و گام بر می دارند، هر فعال رسانه ای در حد خود می تواند به توسعه پیام اربعین کمک کند.

مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین یادآور شد: در یک دهه گذشته عملکرد فضای رسانه ای ما قطعا عملکرد خوبی بوده، ولی کافی نیست. اربعین دارای ظرفیت بسیار بزرگی است که باید آن را به تکامل برسانیم.

اربعین ماهیت رسانه ای دارد

فعال فرهنگی و رسانه ای اظهار کرد: چون اربعین ماهیت رسانه ای دارد، امکان سانسور را از دشمنان خود گرفته است. غرب به دلیل عدم شناخت از ماهیت اربعین هزینه های خود را هدر می دهد. فضای ارتباطی امروز در جهان امکان سانسور را بیشتر از آنها سلب کرده است. حتی فضای انسان رسانه امروز فضای سانسور را برای آنها تنگ تر هم کرده است.

وی افزود: امروزه آنها سعی می کنند که مسیر تحریف را در پیش گیرند و اربعین را از مسیر حقیقی خود خارج کنند. رسانه های ضد انقلاب در یک ماه گذشته سعی کردند که در حوزه تحریف کار کنند. آنها تلاش می کنند که یک فضای زشت و شلخته از اربعین ارائه کنند، در حالی که تصویر غالبی که از سوی انسان رسانه ها به دنیا مخابره کردند اصلا اینگونه نیست.

مکانیزم خود کنترل و اصلاح گری باطنی اربعین

رضایی یادآورشد: اربعین با نگاه کارکرد اصلاح اجتماعی اش، همسویی و هماهنگی بین خواست اجتماعی و مدیریت اربعین ایجاد کرده است. یعنی در ایام اربعین به خوبی شاهد هستیم که مسائلی مثل قمه زنی دیده نمی شود. یا هرگونه رفتاری که با نگاه افراط گونه انجام می شود توسط خود مردم کنترل می شود.

فعال فرهنگی و رسانه ای اظهارکرد: اربعین یک فناوری است که می تواند خورده فرهنگ های مختلف را در کنار هم جمع کند و همه آنها را در یک آهنگ یکسان حول محور سیدالشهدا(ع) حرکت دهد. اربعین با نگاه ناب و قرائت صحیح از اسلام ایجاد حرکت و خلاقیت و فکر و جریان می کند. در حوزه بدعت سازی و رفتارسازی های غلط شاهد هستیم که خود اربعین و اربعینیان، همه آنها را جمع می کنند. اربعین با فطرت انسان ها سروکار دارد و با همین روش در مقابل این بدعت قرار می گیرد.

مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین افزود: اربعین، سبک جدید و مجزایی را شکل می دهد. فضای اربعین نظمی ایجاد کرده است مشکلات را در خود هضم می کند.

عراقی ها نگاه ضد استکباری و ضد اسرائیلی دارند

رضایی یادآور شد: عراقی ها نگاه ضد استکباری ضد اسرائیلی قوی دارند و مسأله ای نیست که از ایران وام گرفته باشند. مثلا در مسیرهایی که ایرانی ها از آنها عبور نمی کنند می بینیم که پرچم اسرائیل به آتش کشیده می شود. مسأله آن است که اقدامات نمایشی در اربعین پس زده می شود. هر کاری باید با نگاه اصیل مردمی شکل بگیرد.

فعال فرهنگی و رسانه ای اظهار کرد: موضوع غزه به حدی فراگیر شده است که حتی اگر عنوان امسال را «کربلا طریق الاقصی» نام نمی نهادیم مسأله فلسطین به خودی خود ساری و جاری بود. اگر از ظرفیت اربعین و امثالهم با رویکرد عاشورایی استفاده نکنیم قطعا مسأله حمایت از مظلوم و فریاد از مظلوم به خوبی در جای خود قرار نمی گیرد.

وی گفت: استکبار ستیزی جزو ماهیت های اصلی اربعین است و پیام اضافه شده ای به اربعین نیست. سنت عراقی ها نیز استکبار ستیزی است. بسیاری از مواکب از سوی خانواده های شهدای عراقی برپا شده است.

رضایی اظهار کرد: سهم مواکب غیر عراقی کمتر از ۱۵ درصد است. شاید سهم مواکب ایرانی ۱۵۰۰ موکب است و این عدد، عددی نیست که کسی بخواهد مدعی اداره اربعین باشد.

مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین گفت: فعالان فرهنگی اربعین در انعکاس پیام انزجار جامعه اربعینی باید نگاه دقیق و ظریفی داشته باشند.

نمادهای تصویری اربعین

وی اظهار کرد: در حوزه نشانه شناسی تصویر سازی اربعین شاهد نمادها و نشانه های رسانه ای هستیم که بیشتر حول محور خانواده، سختی های سفر، کوله پشتی، مسأله فراجنسیتی اربعین، عکس سلفی و... بود. البته این موارد خوب است ولی خلاصه کردن پیام اربعین در این نشانه ها به نوعی کم فروشی است.

رضایی یادآور شد: وقتی شاهد بودیم که المپیک اخیر تحت تاثیر تظلم خواهی و مبارزه با اسرائیل بود و وقتی چنین امری در المپیک این همه پررنگ بود باید در این موارد نیز فعالتر عمل کنیم.

مسئول کارگروه رصد ستاد اربعین گفت: خوشبختانه شاهد فعالیت پرتحرکت هنرمندان خوب کشورمان هستیم که در حوزه المان سازی و مارک سازی برای اربعین فعالیت های بسیاری انجام داده اند.

وی اظهار کرد: همچنین باید از ظرفیت حضور گسترده کودکان و بانوان در راهیپمایی اربعین به خوبی در فضای تمدنی و مبارزه با استکبار استفاده کنیم. اگر این فضا بدون دخل و تصرف و البته با ظرافت به خوبی منتقل شود قطعا نتایج ارزشمندی خواهیم گرفت.

آنچه در نشست "بایکوت رسانه‌ای اربعین" گذشت / رویدادی که دنیا را مات و مبهوت کرده است

انوشه: خارجی ها، با سبک نوینی از زندگی در اربعین مواجه می شوند

در ادامه این نشست محمد محسن انوشه با اشاره به این که در ده سال گذشته روی خارجی هایی که در اربعین حضور می یافتیم تمرکز خاصی داشتیم و به ندرت سراغ ایرانی ها و عراقی می رفتیم. به همین جهت روی تفکر آنها متمرکز شدیم، اظهار کرد: آنچه برای آنها جذاب است سبک زندگی خاصی است که در اربعین جریان دارد که برای آنها بسیار خاص و بی همتا است. باید به یاد داشت که یک سبک زندگی خاص و بی بدیل در اربعین جریان دارد. یعنی در مدل زیست اجتماعی و سبک زیست اجتماعی مسائلی می بینیم که در هیچ جای دنیا قابل درک نیست.

مستندساز اربعین بیان کرد: از نمادهای این سبک زیست می توانیم به نوع خوراک و حرکت پیاده روی در زمان های خاص از جمله بعد از اذان صبح اشاره کرد که در هیچ نقطه جهان قابل فهم و درک نیست و این مسأله برای خارجی ها بسیار جذاب است.

فرهنگ اجتماعی و اقتصادی حاکم بر اربعین

وی بیان کرد: همچنین فرهنگ اجتماعی و اقتصادی حاکم بر اربعین برای بسیاری از خارجی ها جذاب است. مثلا از یک خارجی سؤال می پرسیدیم که چه میزان هزینه با خود آورده ای؟ مثلا یک فرد استرالیایی به ما گفت که من برای این سفر ۲۰ هزار دلار پول آورده است ولی تا امروز ۱۲۰۰ دلار بیشتر خرج نکرده ایم و مابقی پول را می خواهیم به مواکب بدهیم.

انوشه ادامه داد: این افراد وقتی به کشور خود بر می گردند به سفرای کربلا و اربعین مبدل می شوند. استوری ها و عکس ها و پُست های این افراد در فضای مجازی خودش به یک رسانه بسیار محرک و قوی برای ما مبدل می شود.

مستندساز اربعینی افزود: حضرت آقا بیان می کنند که این بدن ها در کنار هم قرار می گیرند و این وزن باعث می شود که این شعاع ابدان به همه دنیا منعکس شود. به همین جهت است که دشمن به هر شکل تلاش می کنند که جلوی این پیام را بگیرد. یکی از مصاحبه شوندگان ما می گفت که شما کافی است که اخبار رسانه های جهانی را رصد کنید و ببینید که مانور آنها آن است که این اربعین را به عنوان یک برنامه تجمع مذهبی مثل هند معرفی کنند، ولی او بیان می کرد که اگر مدل اربعین به درستی به مردم کشور ما بازخورد داشته باشد بسیاری از مردم را حساس می کند.

انوشه اظهار کرد: مسأله دیگر، حضور خارجی هایی است که از کشورهای آفریقای شمالی و آمریکای شمالی و جنوبی باید به اربعین بیایند. برخی از افرادی که با دعوت به اربعین می آورند به شکل موردی و بسته بندی در نجف وکربلا حضور می یابند ولی با جمعیت مسیر نجف و کربلا درگیر جمعیت نمی شوند. صحیح آن است که آنها را در میان انبوه مردم قرار دهیم تا بازخوردهای بهتری داشته باشند.

تعجب هنرمندان انگلیسی و آمریکایی

وی بیان کرد: یکی از عکاسان مشهور انگلیسی در مسیر بیان می کرد که نمی دانم که چرا این همه مردم به ما توجه می کنند، حتی چند هنرمند آمریکایی نیز که در این عرصه حضور یافته بودند از پذیرایی و توجه مواکب بسیار متعجب بودند.

انوشه یادآور شد: مجموعه هایی را می شناسیم که در اینترنت جستجو می کنند و در گردهمایی هایی به صورت رسمی برگزار می شود تبلیغ اربعین می کنند. در این گونه جمعیت ها می توان به شکل مدیریت شده کارهای هدفمند و شایسته ای انجام داد.

وی افزود: وقتی با اساتید دانشگاه های عراقی صحبت می کردیم آنها می گفتند که پذیرایی اربعین ناشی از طبع عرب است نه صرفا عراقی. امروزه که وقتی از همان استاد عراقی در خصوص یک مسأله چالشی جهان اسلام سوال می پرسیم بیان می کند که ما سیاسی نیستیم.

مستندساز اربعین اظهارکرد: مسأله استکبار ستیزی و نگاه ما به آمریکا و اسرائیل باید به شکلی ظریف و کاملا حساب شده مطرح شود زیرا نگاهی که ما به برخی مسائل داریم در نگاه آنها متفاوت است. مطمئن باشید که اگر این کار با خلاقیت و هنر همراه شود قطعا آثار مثبت آن را در بین جوامع اسلامی خواهیم گرفت.

هنرمندان اربعینی نیاز به حمایت دارند

وی اظهار کرد: ما تولیدات خوبی در حوزه اربعین داریم. مجموعه های هنری مرتبط به اربعین با سختی کار می کنند. متاسفانه بسیاری از فعالان هنری و به قولی بچه حزب اللهی ها با مظلومیت بسیار زیادی در این حوزه کار می کنند و وقتی کار خود را ارائه می دهند یا انگ ضعیف بودن می زنند و یا به او انگ حمایت شدن از سمت نهادهای خاص می زنند.

فیلم کامل نشست تخصصی «بایکوت رسانه ای اربعین؛ راهکارهای برون رفت»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha